Concerto da Orquestra de Sopros da ESML | 'Hammersmith - tributo à música inglesa'

Dados do Evento

Data:
sexta-feira, 30 novembro 2018
Hora:
Local:
Auditório Vianna da Motta
Participante(s):

maestro convidado | Mark Heron

violoncelo | Nelson Ferreira

Repetições ou continuação:
repete sábado dia 1 de Dezembro, às 17:00 (Sábados às 5)
15 Nov.
2018

A Orquestra de Sopros da ESML estará em concerto nos próximos dias 30 de Novembro e 1 de Dezembro, com o segundo programa da temporada - 'Hammersmith - um tributo à música inglesa.

Este concerto contará com a presença do maestro Mark Heron do Royal Northen College of Music - Manchester, e do solista Nelson Ferreira no violoncelo.

#1. Hammersmith
GUSTAV HOLST

#2. Sowetan Spring *
JAMES MACMILLAN

#3. Cello Concerto *
ADAM GORB
violoncelo| Nelson Ferreira

#4. Diaghilev Dances *
KENNETH HESKETH

#2. Paris Portraits *
MARTIN ELLERBY

direcção| Mark Heron

* - estreia absoluta em Portugal

Biografias

Mark Heron

Mark Heron is a Scottish conductor known for dynamic and well-rehearsed performances across an unusually wide range of repertoire, and his expertise as an orchestral trainer.
As guest conductor he has appeared with the, BBC Philharmonic, Philharmonia, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Manchester Camerata, Psappha, Meininger Hofkapelle, Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, Pori Sinfonietta, St Petersburg Festival Orchestra and many more. He is the music director of the Nottingham Philharmonic and as a member of the conducting staff at the Royal Northern College of Music, he works regularly with all of the College’s orchestras and ensembles. Mark is the conductor laureate of the Liverpool Mozart Orchestra and for ten years was Director of Orchestras at the University of Manchester.
Dedicated to working with young musicians, in addition to his roles at the RNCM and Manchester University, Mark has conducted ensembles from the Royal Academy of Music, Royal Conservatoire of Scotland, Tilburg & Maastricht Conservatories, the National Youth Wind Orchestras of Great Britain and Israel, Slovenian National Youth Orchestra, and many more.
Mark has a keen interest in contemporary music and has given world premieres of many important works. He has collaborated with leading composers such as Kalevi Aho, Sir Harrison Birtwistle, Unsuk Chin, Tansy Davies, Detlev Glanert, Heiner Goebbels, Anders Hillborg, Giya Kancheli, Magnus Lindberg, Sir James McMillan, Colin Matthews, Christopher Rouse, Kaija Saariaho, and Mark Anthony Turnage. In 2018 he gave the the world premiere of Adam Gorb's opera The Path to Heaven, and in 2006 the European premiere of American composer Daron Hagen’s opera, Bandanna. He has recorded dozens of CDs with the RNCM Wind Orchestra featuring contemporary wind repertoire on labels such as Chandos, Naxos, NMC, ASC and Polyphonic.
Mark studied at the RSAMD and the RNCM. Following a successful chamber music career and freelance work with many of the UK’s professional symphony orchestras, he undertook conducting studies at the RNCM and in master classes with Neeme & Paavo Järvi, Jorma Panula, and Sir Mark Elder. He worked with Sir Colin Davis and the London Symphony Orchestra on their mentoring programme for young conductors.
Alongside his conducting engagements, Mark is increasingly recognised as one of the world's foremost conducting teachers, and students of his have achieved notable success. As well as his work across all of the RNCM's renowned conducting programmes, he developed an elite undergraduate conducting programme at the University of Manchester, is a visiting professor to the Royal Air Force and appears often as a guest at conducting courses and master classes all over the world.

Nelson Ferreira

Nelson Ferreira nasceu na Covilhã. Iniciou os seus estudos musicais na Escola Profissional de Artes da Beira Interior, com o Prof. Luís Sá Pessoa, vindo a licenciar-se em violoncelo na Academia Nacional Superior de Orquestra, sob a tutela do Prof. Paulo Gaio Lima. Entre 2004/06, frequentou o Trinity College of Music, em Londres, fazendo uma pós-graduação e uma pós-graduação avançada em Violoncelo, estudando com a Prof. Natália Pavlutskaya, como bolseiro desta Instituição, finalizando o curso com as mais altas classificações.
Participou também em masterclasses com os professores Márcio Carneiro, Luís Claret, Jeron Reulling, Xavier Gadnepain, Roman Gariou, Jian Wang, Richard Lester, Martin Ostertag, Alexander Ivashkin, David Geringas, Wihan Quartet, Vellinger Quartet e Shubert Ensemble.
Foi premiado na segunda edição do Concurso Internacional Júlio Cardona, na classe B (nível médio), vencedor do 1º prémio na classe A (nível superior) e do Prémio do Público na quinta edição do mesmo. Foi também vencedor do Vera Kantrovich Award for Solo Strings e premiado no Leonard Smith Duo Competition, em Londres.
Tem-se apresentado regularmente como solista e em recitais com diversos grupos de câmara, em Portugal, Espanha, França, Inglaterra, Grécia, Itália, Croácia, Holanda, Moçambique, Singapura, Coreia do Sul, Hong Kong, Macau, Japão, destacando-se os recitais no Queen Elizabeth Hall, por ocasião do centenário do compositor D. Schostakovich e no Blackheath Halls, em Londres.
Obteve o Prémio John Barbirolli String Quartet Competition enquanto membro do Quarteto Avalónia e com este agrupamento realizou inúmeros concertos em Festivais de Música em Espanha e Inglaterra.
Actualmente colabora com o Sond’ar-te Electric Ensemble e em paralelo à sua actividade de concertista lecciona violoncelo no Instituto Gregoriano de Lisboa e na Academia de Amadores de Música.

Modificado em quarta-feira, 28 novembro 2018 14:30